Szombatesti polgár pukkasztás

2005.06.18.
Salgótarján, Bányász
Tõzsde Cápák, Oi-Mates, Tisztán A Cél Felé, Diszkrét Félhomály, Kernel Panic

Igazából megfordult a fejemben, hogy miért írok én errõl az eseményrõl beszámolót, amikor ez a zenei világ kissé távol áll tõlem, de talán így elfogultságok, magas fokú szubjektív vélemény nélkül egy "remekbeszabott" másodlagos beszámolóval járhatok az sthc olvasóinak kedvébe. Rehynn bátyó biztos jobbat írt, ezért mondom, hogy másodlagos.

Fél kilenc után egy elég egyszerû/hatásos és jól elõadott intro után elkezdte mûsorát a Boxi Cápák nevû formáció. Ugyanis szeretett "hangosító mesterünk" ismét kitett magáért. Már az elsõ szám után egy ötperces szünet következett mikrofoncsere, miegymás végett. A Tõzsde Cápák showját azonban nagyon feldobta az énekes Rádi színpadi munkája. Habár visítozásaiból én személy szerint semmit nem hallottam (egyes szemtanúk vélték hallani nyomokban, nekem ez nem adatott meg), lehetett érteni, mit szeretne kihozni a dologból. A többi szám között nagyon sokat beszélt, sok mindent akart elmondani. Erre semmi szükség, máskor kevesebb szünetet! A gitárokat és a dobot nem lehetett igazán tisztán hallani, de a tûrhetõ kategóriát már súrolta a hangzás. A basszus jól szólt, Martusz témái is elég jók voltak. Mivel volt szerencsém a zenekart látni próbatermükben, állíthatom, hogy ezen a koncerten nem voltak elég összeszedettek, eléggé szétcsúszott helyenként a produkció, viszont voltak meggyõzõbb részek (hangzást leszámítva persze), ilyen volt például a Rock The 40 Oz c. Leftöver Crack feldolgozás is. Jobb teljesítményre is képesek lettek volna - ez egyben bíztatás is a zenekar számára.
Az Oi-Mates zenekarról már nem tudok bíztatóan írni. Sajnos ez az a zene, amit nem tudok értékelni, de ahogy láttam, nem voltam ezzel egyedül. Nem volt semmi baj a kiállásukkal, attól, mert valakinek félméteres taraja van, nem fogom alulértékelni a színpadi teljesítményét, hát gondoltam lenyomnak valami frankó punk bulit (ami nekem nem fog tetszeni, de ezt már megszokhattam, hehe)… Elsõ számmal kedveskedni akartak valamelyik ismerõsüknek, elnyomták a Boldog születésnapot c. Örökzöld slágert. Valahol még az elején elsütötték (gondolom egyik legjobb számukat) a "Kurva anyádat! Oi! Oi! Oi!" elnevezésût. Szöveg nagyjából ilyen színvonalú volt végig, amíg bent voltam. Zeneileg annyit érdemes megjegyezni róluk, hogy gitárokban 3-4 akkord 4 hangonként váltásokkal, a dob pedig szinte végig kettõ-négy. Ment az Ollyolás, mint az állat, dübörögtek a slágerek, jött a Mekdonálc c. számuk. Tovább nem volt számomra értelme bennt maradni. Mint késõbb kiderült az énekes srác nagyon "belejött a buliba" és fejen toszott valakit a közönségbõl egy vasrúddal. Ezúton is gratulálok neki! No comment…
Következõ fellépõ a Tisztán a Cél Felé volt. Elég hosszú (de egyáltalán nem sikertelen) beállás után 11-kor kezdtek el zúzni. Tényleg elég jól belõtték a hangzást, bár Boxi bá táskás szemei árulkodtak a számára viszonylag megerõltetõ feladatról. Ment a füstölõ ezerrel, amit pozitívan értékeltem : A koncert elõtt pár nappal letöltöttem tõlük három számot, amik zeneileg egész korrektek voltak, bár azt vettem észre, hogy mind a három szám szinte ugyanabban a tempóban íródott. Szövegileg nem nekem szólnak - ezt majd a késõbbiekben fejtem ki. Szerencsére a koncerten nem jött át ez az ugyanolyan "gyors középtempó erõltetõs" dolog. Voltak kissé visszafogottabb és gyorsabb tempók is, ez nagy pozitívum! A zene alapvetõen hardcore az óckúlabb fajtából. Amit negatívumként tudok megemlíteni: a számok majdnem ugyanúgy épülnek fel, sok az ugyanolyan téma, néha kell egy kicsit más (párszor volt erre is példa). A zenészekre külön kitérve: azt tapasztaltam, hogy az alaptól alig akarnak elszakadni. Nem kell félreérteni, jó amit csinálnak, csak ennél több kell szerintem. Nem kell félni, belerakni pár technikásabb részt, merõben eltérõ ritmizálásokat mondjuk. Mielõtt bárki megszólna, hogy "pedig õk nagyon jól zenéltek!", elmondanám, hogy tényleg értenek a hangszereikhez. Csak nem merik igazán bátran használni. Egyedül a bõgõtémákban fedeztem fel itt-ott ennek az ellentettjét, én pont erre gondolok (tehát a bõgõsre nem vonatkoznak az általam imént leírtak). A Bányászban szokatlan tiszta hangzás miatt eddig még nem volt olyan koncert, ahol tisztán értettem minden szót az énekbõl. És mivel tudtam azt is, hogy a TACF-ben nagyon fontos a mondanivaló, ezért erõsen füleltem a szövegekre. (Énekrõl azt jegyezném meg így mellékesen, hogy zavarni szokott az egyhangú ének, de egyszerûen olyan jó volt az ordítozós hangja az énekesnek, hogy most valahogy ez nem vált egyhangúvá. Nem tudom, hogy csinálta, de gratulálok :) Mivel a srácok az elveik szerint élnek, ezért nagyon tisztelem a õket! Azt is megértem, hogy mások tudomására akarják ezt hozni, pl. ebben az esetben a szövegekben. Ez ellen még nekem sincs kifogásom (itt most nem bocsátkoznék vallási meggyõzõdésembe), persze ennek vannak (etikai) feltételei: nem szabad ráerõltetni másra az akaratod (A "Ne ölj!" c. például számomra ilyen volt - mielõtt bárki félreértené, ebben a vegetarianizmusról van szó) és nem szabad átmenni "hittérítésbe" (amit már hallottam, hogy a Mantra kezd például)! Voltak olyan szövegek is, amik nem a hitrõl szóltak, azokkal teljesen egyetértek és nagyon tetszettek is. De volt egy hittel kapcsolatos is, ami tetszett, aminek az volt a lényege, hogy mindenki áruló (még maga az énekes is). De a "miért nem tud mindenki olyan lenni, mint én" szintû sorok eléggé rossz hatással voltak rám. Összegzés: nekem tetszett a koncert, jók voltak a számok közti átkötések (egy ötmásodperces gitárgerjedés kopirájtid by Boxi bá, azt' jött is a következõ zúzda), és még egy negatívum - nem a zenekarral kapcsolatos: nem kéne direkt belökni a másikat a pogóba! Mióta erõszak a disznótor? Aki akar menni, az megy, aki nem, nem! Kész.
Dobátszerelés, erõsítõcserék, beállás, fél egy: Diszkrét Félhomály. Még a beállásról annyit megjegyeznék, hogy amikor Sanyi belecsapott a gitároslecsoba, akkor nagyon ledöbbentem. Olyan iszonyat állat metál riffeket nyomott - nem volt alaptalan tehát a bekiabálás, miszerint "Sanyi a metálisten"! Összehoztak egy tûrhetõ hangzást (jobb is lehetett volna), aztán elkezdték mûsorukat a közönség hosszas kérlelésére. Én eddig egyetlen egyszer láttam õket - saját bevallásuk szerint a legrosszabb formájukban - még anno Antallal a 2004 év végi tehetségkutatón hajnali 2-kor utolsó fellépõként! Kicsit féltem is, mit fognak most összeszörnyûlködni itt megint, de hatalmas bulit nyomtak. Ez a zene számomra nem olyan, hogy bemozdulok rá, de nagyon elnyerte ennek ellenére tetszésemet. Örömmel konstatáltam, hogy Davey már nem csak kalimpál a dobok mögött, és sokszor kiesik a ritmusból, hanem már sokkal jobban dobol! Nagyon nagy élmény volt számomra a Peti elõadásában elõször hallott Elvis dal, a Sheena is a Punkrocka, kegyetlen jól nyomta el Pötyi ezt a dalt! A többi számnál azt vettem észre, hogy nem tud teljesen odafigyelni az éneklésre is a basszusgitár mellett. Ez persze érthetõ, mert elég nehéz móka olyan témák mellett, amiket játszik. Párszor maradtak ki szövegrészek is számokban. Ezt a problémát szerintem meg kell oldaniuk a jövõben… Sanyi teljesítményérõl annyit, hogy nagyon ász volt! Utolsó számuknál elszakadt az egyik húrja is, de a közönség hosszas unszolására és "együtt lüktetésére" eljátszották egy kölcsöngitárral a "hatalmas slágerüket", ez pedig nem volt más, mint a HOMÁR! Nagyon korrekt bulit nyomtak le, ám hallottam, hogy aznapi elõzõ fellépésükön Nagybátonyban nem alakítottak valami fényeset. Tehát Cefre koma szavaival élve: "akkor kiegyenlítették magukat aznapra!" hehe… A Shock Rockon is hasonló teljesítményt!
Utánuk lépett színpadra a Kernel Panic nevû budapesti alakulat.
Érdekességek: az énekes csaj volt, a dobos balkezes, a gitáros baseball sapkás, a basszeros több mint két méter, a közönség több mint fáradt, Boxi bá meg több mint testõr… (Ez szar volt… tehát Boxi bá is fáradt volt na) A zenekar amúgy dallamos emo-core/punk dologgal kísérletezik. Nekem személy szerint ez a stílus egyáltalán nem jön be, de tudom értékelni, amit csinálnak. És ha jobban összeszoknak (ugyanis a gitáros ezen a koncerten debütált), még jövõ is lehet a zenekarban. Ennek ellenére a gitáros elég jól játszotta a dolgokat. A dobos játékában helyenként érdekes finomságok is voltak, ez dicséretes. A basszus nem volt szerintem valami nagy szám, az elvárható alapot hozta a srác. Az énekes hölgyeményrõl: a hangja megvan mind az énekléshez, mind a hc-sabb ordításhoz (lehet, hogy ezt csak az én ízlésem mondja, de szerintem az utóbbi sokkal jobb volt), az átkötõ szövegei számok között nagyon hülyén jöttek le így hajnali 1 tájékán, sõt nem is tetszettek. További negatívumként könyveltem el a két elég bugyuta feldolgozást (ez komolytalanabbá tette számomra a zenekart), név szerint a "99 Luftballons" és valami kínai szövegû szójafiguráról szóló nóta… A zenekar zenei tudása kétségkívül megkérdõjelezhetetlen. Az est folyamán õk voltak a legtechnikásabbak. A stílus meg marad az én bajom… Ja, ha már itt tartunk: a Leftöver Crack feldolgozás nagyon jó volt, és illett a zenekarhoz szerintem, az énekhang pedig rendkívül felemelõ volt :
Lezárásként egy elég szubjektív egy objektív véleményt emelnék ki. Tehát, az általam felállított sorrend (számomra legjobban tetszõtõl lefelé haladva): DF - TACF - KP - TC - OM (de az utolsó le is maradhatna). És az objektív részben arra szeretnék rámutatni, hogy a koncertszervezõ Rádi Gábor mennyi mindent hazudik a szemünkbe: "A pinheadek paradicsomát a Tozsde Cápák debütáló musora fogja nyitni. Mire lehet számítani? Keverj össze minden szart, szorozd meg százzal, majd gyere le a koncertre, és meglátod!" - a szorozd meg százzal dolognak ki kellett volna maradnia! "Oi-Mates néven elhíresült fovárosi huligánok mindenkinek kellemes kikapcsolódást igérnek!" - ezt kikérem magamnak! (Forrás: sthc)

Írta: Metalarc

Kapcsolódó linkek:

>>>Olvasd el Rehynn cikkjét is>>>

Nem tetszett a cikk? Fikázzd le!