I don't wanna be a pinhead no more...
(Ramones - Pinhead)

2005.06.18.
Salgótarján, Bányász
Tõzsde Cápák, Oi-Mates, Tisztán A Cél Felé, Diszkrét Félhomály, Kernel Panic

Végletekig részletezõ beszámoló, most már mindenki olvashat!

Szombat (06. 18.) este megvolt a Pinheads' Paradise nevû talán-majd-hagyománnyá-váló rendezvény startja a Bányászban. Jó ideje be volt már harangozva az esemény, vártam is nagyon- sok zenekar, rági barátok elsõ bulija Tarjánban, volt zenésztárs új munkássága elsõ gyümölcsének premierje, stb. Utálok, és nem is tudok bevezetõt írni, úgyhogy inkább nekivágok alkoholszármazék által el nem torzított memóriám digitális papírra való átvetítésének!
Szóval… 19:00 felé zuhantunk be a Bányászba Gergely bátyámmal, miután átmentegetõztük magunkat pár tarháló kõpunkon. Andrej (TC drammör) volt az elsõ ismerõs és egyben fellépõ, akivel összeakadtunk. Megkért, hogy ne számoljam, hányszor hibázik a koncerten. Ezt be is tartottam, nem számoltam a mellényúlásokat (amúgy 34 volt…:) Volt a férfiúban egy kis izgatottság (tudjátok, neki ez volt azt elsõ…), aminek örültem, mert aki izgul, az komolyan veszi a dolgot. Ezután begyûjtöttük a már jelen lévõ barátokat/barátnõket, élükön Kalózzal és Ócsival, a Kernel Panic-bõl, akiket még a Pécsett ismertünk meg másfél éve egy közös koncin, tehát régi pajtik, a róluk szóló kritikám is totál elfogult lesz. Szigorúan 20:00-ra volt kiírva a kezdés, ha jól emlékszem, nagyjából be is lett tartva ez az idõpont (helyes).

A beállás alatt már kaphattunk egy kis ízelítõt a Tõzsde Cápák-bõl, amelybõl adódó feltételezéseinket maga a buli alá is támasztotta. A zene: Leftöver-re hajazó Ska és HC keverék. Nem igazán hallgatok ilyen zenéket, ezért is vártam, hogy mi fog kisülni a dologból. Szeretek többé-kevésbé tagonként elemezni egy zenekart, viszont nem mindenkor érdemes. Most igen. Rady frontemberi szerepben, gondoltam, hogy jól el fog magának hülyülni, de felülmúlta a várakozásaimat. Az ének terén semmi nagy megfejtést nem kellett keresni, becsülettel végigüvöltötte a dalokat, de ami külön szót érdemel, az a mozgáskultúra volt: Az "epilepsziás roham", és a "gatyába esett skorpió" nevû táncok keverékét láthattuk. Nagyon jól bemozogta a színpadot ÉS a nézõteret (pogó közben éneklés, egyebek), számomra õszintének hatott az elõadásmódja, viszont többen pózerkedéssel vádolták meg a látottak alapján. Ez legyen is fontos lecke: én hiszem, hogy õszinte volt a stílusa, de ezzel úgymond feltette magának a lécet, és, ha szeretné, hogy mindenki hozzám hasonlóan hitelesnek találja, akkor a tegnapi formájának 80% alá nem adhatja a szintet. Az eddigieket pozitívumnak szántam, most jöjjenek a kevésbe sikerült mozzanatok: túl sok szöveg a dalok között. Nagyon belebonyolódott néha a mondanivalójába, a "kevesebb több" alapelv betartása fokozottan ajánlott ebben a tekintetben. Nem úgy, mint az énekhang tekintetében. Az standard HC üvöltés az frankón meg, de nyugodtan lehetne nyomni több károgást/sima szövegelést/ordítást. Tudom, hogy mára már kb. hatszor leírta magát és átértékelte "karrierválasztását", de nem kell félteni, én sem teszem.
Ha valaki képes volt a frontemberen túl is megvizsgálni a zenekart, láthatta, hogy gitárosok is voltak a színpadon! (én meg lassan pályázhatok a "legidiótább stílusban való riportírás" díjra) Bizony-bizony, kettõ is. Közöttük ment a kétgityós zenekaroknál megszokott (viszonylagos) munkamegosztás. Elég magabiztosan játszottak, viszont a Ska-s témák bizony néha nem voltak túl tiszták, és ezt ugye ennél a stílusnál nem lehet kikerülni. Mint mondtam, az esetenkénti ingadozások ellenére korrekten játszottak, de, szerintem lenne bennük több is. A két gitárt ki kell használni, szeretnék több kontrasztot és összjátékot hallani, sokat dobna a zenén, ne csak az énekest bámulja közönség! Basszusfronton semmi kivetnivalót nem találtam, ellenben megdicsérném Martuszt, igen rövid idõ alatt (tudom, relatív…) igen jól megtanulta kezelni hangszerét. Leginkább pontosság terén kell fejlõdnie, amikor "egyedül hagyják", néha mászkál a belsõ metronóm ide-oda. Összességében: mindhárom gitár többet vállaljon!
Dob-ügyben szinte ugyanazt tudom elmondani, mint a többi hangszeresrõl: Semmi gond, de nem lehetne több is belõle. Andrejt nyugodtan sorolhatjuk a "kezdõ" kategóriába technikailag, azonban nagyon jó "alapjai" vannak, a tempót végig szorosan tartotta, összefogta a néha elbarangoló gitárosokat. Nem kell félnie a színpadon, gyakorlással pedig feleslegessé fog válni a koncertek elõtti izgalom.
Nem játszottak sokat a fiúk, de a rövid programba bele tudtak sûríteni saját dalokon kívül feldolgozásokat is (Blitzkrieg Bop vendégénekesekkel, meg Rock the 40 oz). Volt Antalos dal is, õ úgy nyomta, mint mindig: mint ahogy mindig is nyomja: Antalosan: Kedvenc pillanataim közé tartozott, amikor Daveynek néznie kellett a Blitzkrieg szövegét: A saját dalok tükrözték az egyéni teljesítményeket: jók, de finomítani kell õket, nem szabad ennyivel beérni.
A hangzásra õszintén szólva (itt kiírta a Word, hogy "sablonos kifejezés"! Már egy program is kritizál!!!!!!!!) nem igazán tudok visszaemlékezni, amit akár pozitívumnak is betudhatunk: nem volt észrevehetõen borzalmas. Komolyan mondom, Boxy fejlõdik, de amíg ilyen borzalmas felszereléssel dolgozik, csodát ne várjunk.

A második zenekar az pesti Oi-Mates volt. SHARP zenekarnak voltak beharangozva, skin mondjuk egyikõjük sem volt. Balfasz viszont igen: késõbb hallottam, hogy az énekes mennyit kötözködött, egy vascsõvel való fej-beveréssel feltéve viselkedésére a tarajos koronát, gratulálunk neki, többet nem jönnek. A zene az kõpunk volt, semmi extra, az este leggyengébb zenekara, õk is nyomtak Blitzkrieg-et, meg volt Clash is. Hatásukra megfogalmazódott bennem a kõpunk Ars Poetica: " Ha nem tudsz mit mondani, mondd: Oi!" Nem szeretnék róluk többet írni, unalmas lenne.

Az egri Tisztán A Cél Felé mûsorával folytatódott az est, az intrójuk dallamai után. Õk Krisnás HC-ben utaznak, nem is csinálják rosszul, csak túl sokáig, he-he. Gityó-basszus-ének-dob volt a felállás, elég töményen szólaltak meg 1 gitárral is, az este legjobban szóló produkciója volt. Nekik már, mint az közismert, kapható a lemezük, ezért nem is meglepõ, hogy a saját dalok domináltak a koncerten. Ezek a saját dalok abszolút hiteles és energikus HC nóták, nagy zenei csavarok nélkül; egyértelmûen a szövegeken van a hangsúly.
A hangszeresek közül kiemelném a basszusgitáros srácot, aki (hála az égnek igen tisztán hallhatóan) nagy szerepet játszott abban, hogy a zenét ne lehessen minimalistaként leírni. Ez sajnos rá is világított a zenekar szerintem legnagyobb hiányosságára: nagyon hasonlóak a dalok, még a tempók, ritmusok terén sincs sokszínûség. Az ének itt is le van tudva egyetlen fajta üvöltözéssel, ezt sem tartom pozitívumnak, bár lehet, hogy egyszerûen nincs fülem a HC-hez. Az énekes ettõl függetlenül jól vitte a vállán a bandát, mozgott is, jól beleélte magát a szövegek által megtestesített világmegváltásba. A gitáros és a dobos pontosan és artikuláltan játszottak, mindenféle cifra nélkül. Nem érzem magam abban a helyzetben, hogy kritizáljam a játékukat, mert, mint mondtam, nem én fogom megírni a HC nagykönyvét, de akkor is, nekem kevés volt a fantázia a ritmusokban és gitártémákban, pedig egyik zenész sem szenved akut tehetségtelenségben.
Amit viszont véleményem szerint jogosan kifogásolok: elõször is a "dal arról, hogy legyen mindenki vegetáriánus." Tisztelem a különféle étkezési szokásokat, és ezt mástól is elvárom. Ne akarjanak a "helyes útra" terelni. Ahogy bölcs barátom mondta: "majd, ha a cápa is vegetáriánus lesz…" Ha az állatok ehetnek húst, mi miért nem? Nem is szeretnék belemenni a dologba, nálam a Hardcore stílus egyik legelítélendõbb (alkalmanként jelentkezõ) betegsége a papolás. Ettõl eltekintve jók a TACF szövegei, nagyrészt jól beszélnek, jó stílusban. Másik problémámra már utaltam: a koncert hossza. Nem tudom, pontosan mennyit játszottak, de túl soknak tûnt, és nem csak nekem. Ezért is mondom, hogy kellene egy kicsit több változatosság, mert a végére teljesen ellaposodott a koncert. Kaptunk hosszú-hosszú "Hare Krisna! Hare Krisna!..." kántálást, nem is egyszer, de legalább túl sokszor. A vége felé jobbomról megérkezett a nap beszólása: "Megtérek, csak hagyjátok már abba!" Nem volt rossz a buli, de ebbõl a zenébõl feleennyi is elég lett volna, biztos az én emlékeim is kedvesebbek lennének.

TACF-ék nem hagytak ott csapot, papot, a teljes felszerelésükkel együtt elvitték õket. Következett tehát az új dob és az új gitáralapot színpadra való felinstallálása, ami igen jó alkalom volt arra, hogy hazarohanjunk kajáért meg pulcsiért. Azonban siettünk vissza, nehogy lekéssük a Diszkrét Félhomály mûsorát. Már láttam egyszer a zenekart, tetszettek is, fõleg a hozzáállásuk és lazaságuk miatt. Ez részben változott a szombati bulin.
Hosszú volt az átszerelés, de a közönség lelkesedése kitartott, nagy örömmel fogadták a bandát, és sokan már az elején a "Homár" címû dalt követelték, amirõl nekem lövésem sincs, hogy micsoda, de jókat röhögtem a dalra való igény megtestesülésein: A zenekar trióra fogyatkozott mióta legutóbb láttam õket, az énekesi teendõket Pötyi vállalta magára.
A zene nem változott, továbbra is bevallottan minimalista punk alapú laza rockzene. Ami változott, nagyon is, az a zenekari teljesítmény. Sokkal összeszokottabb volt a banda, mint legutóbb, nem csak engem leptek meg ezzel a ténnyel, egyébként. Nem kell már õket "mentegetni" (késõi idõpont miatt, stb…), nem voltak kínos pillanatok, ügyesen zenéltek. Fõleg Davey dobolása mutatott meglepõen más képet a régi teljesítményéhez képest: a témái húzóssága megmaradt, az benne van a kezében, de lassan elkezdheti komolyan venni magát, mert pl. már lassan úgy nyomja a double-time témákat (tudjátok, duplázott punkos tempó), hogy azt a helyi dobosok jelentõs része megirigyelhetné. Félreértés ne essék, hibázott alkalmanként, de engem sokkal inkább az energikussága hatott meg, mint a mellényúlások.
Aki hallotta már Pötyit játszani, az tudja, hogy igencsak ott van a basszgityózás rejtelmeiben, nagyon ügyes. Amit viszont én személy szerint nem tudtam, az az, hogy énekesként sem kell õt félteni! Szkeptikus voltam a konci elõtt, de igen hamar elszállt a szkepticizmusom, az esetenkénti hamis hangok ellenére összességében igen jól helyt állt a mikrofon mögött is.
Sanyit sem tudom szidni gitározás tekintetében, frankón tépte a húrokat. Csak sajnos mindezt egy helybe állva (egy jól megkoreografált ugrást kivéve). Mivel a zenekar kétharmada dobhoz illetve mikrofonhoz van kötve, neki kell majd a mozgásfelelõsnek lennie.
A legnagyobb meglepetés akkor ért a koncin, amikor Sanyi egy új lassú saját dal riffjét kezdte el pengetni. Eddig elsõsorban nem a dalok miatt bírtam a DF-et, nem igazán érzem magaménak a stílust, de ennél a bizonyos dalnál csak néztünk kifelé Gergõvel a fejünkbõl, hogy ilyet is tudnak írni a srácok. Az este folyamán elhangzott egyik legjobb dal volt, gratulálok a szerzõknek. Ez alapján elmondható a zenekarról az, ami a dobosukról is: elkezdhetik nagyon komolyan venni ezt az egészet, mert ebbõl igenis lehet valami, demót hamarosan!
A közönség legnagyobb örömére a Homár is elhangzott a buli végén, én a dob mellett álltam, ahol elég rossz volt a hangzás, úgyhogy nem igazán hallottam, miért a nagy rajongás a nóta iránt, de majd legközelebb!

Eddigre már igen késõ volt, jól meg is fogyatkozott a publikum, pedig én megtettem a tõlem telhetõt: akivel csak dumáltam, annak elmondtam, hogy megéri megvárni a Kernel Panic mûsorát. Mint mindig, igazam is lett. A srácok és lányka zenéjét már ismertem Without Blue címû EP-jükrõl, és örültem, hogy végre Kalózzal együtt énekelhettem a Your Life, Your Answer (ide linkeld be az oldalukról a dal letöltését, kösz! - megtörtént, a szerk.) címû, kedvenc KP dalomat. A zenekar stílusát emocore-ként határozták meg, és nagyjából helyes is a kategorizálás, kislányos énektõl kezdve torokszaggató üvöltésekig Kalóz mindent bemutat, a hangszeresek pedig nagyon változatos alapokat raknak a vokális kaleidoszkóp (virtuóz metaforának szántam) alá.
Új dallal kezdett a zenekar a "Szellentés a Gépben" (Ghost in the Machine) címûvel. Tetszett a szám, illik a zenekarhoz. Kalóz rögtön a show elején bemutatkozott a népnek, nyomta a show-t, kiváló front-asszonyember, semmitõl nem jön zavarba, és kreativitásból is feladja a leckét. (Sapkabegyûjtés, sörösdobozra vadászás, 2 lánnyal való táncolás közben éneklés - ami csak eszébe jut). Az albumon néhol fellelhetõ hamisságok élõben szinte sehol nem jelentkeztek, és az üvöltések is sokkal nyersebbek voltak, mint lemezen.
Új gityóssal büszkélkedhet egyébként a zenekar, Swarz személyében. Rá mindenki emlékezhet az egy hónappal ezelõtti koncerten fellépett Tûrhetetlen Hozzáállás zenekarból. Nyugodtan letagadhatná, hogy új fiú, én sehol nem vettem észre, hogy hibázott volna (a zenésztársai igen, de ez a mi szempontunkból ugye elhanyagolható tény), és egyébként is egy nagyon szimpatikus srác, illik a bandába. Az On My Way-ben található tapping-es szösszenetet (nagyon üt az a rész) is úgy nyomta, mintha playback-rõl ment volna. Hehe, úgy mint az elsõ dal alatt halható RLO szám - Boxy elfelejtette kikapcsolni a CD lejátszót:
A basszer Pant nagyon ötletesen és húzósan játszott, jól túlhajtva Pötyi Kustom kombóját (ezt megoldották késõbb). Ha jól tudom (javítsatok ki, ha nem), nagyon sok zenei megoldásért is õ a felelõs. Csak azt nem értem, miért ült a buli elején?
Ócsi nem volt túl elégedett magával a koncert után, pedig nagyon jól végigdobolta a koncertet (nem könnyû ám a KP repertoárját végigütni!) Igaz, ami igaz, néha úgy láttam, mintha picit kényelmetlenül érezné magát. A színtér sok dobosánál kifinomultabb a technikája, pl. igen elõszeretettel alkalmaz 4/4-ben furfangos triola alapú pergetéseket, és a kezein úgy általában is meglátszik, hogy komolyan veszi a tanulást. Az egyetlen dolog, amit javasolnék neki (és Andrejnek és Daveynek), hogy tanulja meg kávásan megütni a pergõt. Higyjétek el, jobban szól.
Sajnos Boxy nagyon kiesett az este folyamán tanúsított tûrhetõ teljesítményébõl, és durván kicseszett a Kernel-lel. Az este legváltozatosabb zenét játszó zenekara voltak, nincs két egy kaptafára készült daluk, és egy csomó izgalmas részlet van a zenéjükben, amit a rossz hangzás sajnos maga alá temetett. Kár érte. Nekem segített, hogy ismertem a dalok nagy részét, de szerintem a közönségbõl sokaknak nem állt össze a kép, és ez nem az illetõk fülének, vagy a zenekarnak a hibája. Volt feldolgozás is, Story of the Year - And the Hero Will Drown (kétszer), valami Kiko-man nevezetû Japán reklámzene átdolgozása (ez még úgy látszik nem jutott el vidékre), Goldfinger - 99 Red Balloons, és Ex Costa (Kalóz elõzõ zenekara) - Saját Hõsök. Kár, hogy a srácok a végére maradtak, megérdemeltek volna egy nagyobb/lelkesebb közönséget, pláne, hogy Pestrõl caplattak le idáig. Viszont, ha minden jól megy, igen hamar újra elcsíphetjük õket… Jó zene a Kernel, önálló ízzel, jó zenészekkel, letaglózó élõ show-val.

Örültem, hogy ott voltam a Pinheads' Paradise-on. Nem volt drága a belépõ, sok zenekart láthattunk, a hangzás többnyire elment. Csak a balhét sajnálom.

Írta: Rehynn

Kapcsolódó linkek:

>>>Olvasd el Metalarc cikkjét is>>>

Nem tetszett a cikk? Fikázzd le!